ДІТИ І ҐАДЖЕТИ
Чарівний планшет: шкода чи користь?
Спеціалісти Мічиганського університету охорони здоров’я в США кілька місяців тому дослідили позитивний та негативний вплив гаджетів на здоров’я та розвиток дітей від народження до повноліття. Об’єднавши актуальні відомості воєдино, вчені виокремили переваги та негатив від використання соціальних та інтерактивних додатків.
До плюсів гаджетів можна віднести:
- Можливість раннього навчання;
- Використання актуальних знань та ідей;
- Доступ до соціальних зв’язків;
- Нові знайомства та контакти.
Серед мінусів для підлітків та дітей відзначають:
- Порушення сну як наслідок тривалої роботи біля комп’ютера, ноутбука, планшета;
- Погіршення концентрації уваги;
- Зниження здібностей до навчання;
- Зростання частоти випадків розвитку депресивних станів;
- Збільшення кількості дітей з надлишковою масою тіла;
- Ризики, пов’язані із отриманням небезпечної інформації (контент зі сценами жорстокості та насилля, порнографічного характеру, пропаганди куріння чи алкоголізму);
- Відкритість особистих даних користувача для широкого загалу.
Вочевидь, уявити сучасну людину без комп’ютера чи смартфона просто неможливо. Застосування цифрових пристроїв дозволяє зекономити час, спростити рутинні операції тощо. Відмовитися від медіа-гаджетів повністю не вдасться – легше дозувати час, проведений вашою дитиною біля екрану, та контролювати його дозвілля в інтернеті.
Здоров’я та гарне самопочуття зростаючого покоління – основа для розвитку гармонійної, повноцінної особистості. Аби забезпечити дитині безтурботне дитинство, важливо підтримувати достатній рівень її фізичної активності, сформувати здоровий раціон, слідкувати за гігієною сну та, найголовніше, зміцнити віру в себе нормальними відносинами в родині.
Правила використання гаджетів дітьми віком до 5 років такі:
- Не давати смартфони та планшети дітям віком до 2 років;
- Застосування цифрових гаджетів у програмі раннього розвитку не виправдане. Краще не квапити події та видавати планшет тільки після того, як дитина продемонструє зацікавленість іграми чи відео;
- Тривалість використання гаджетів дітьми від 2 до 5 років необхідно обмежувати однією годиною на день. Знаходьтесь весь час біля екрану разом із сином/дочкою;
- Відмовтесь від ігор та відео із великою кількістю відволікаючої реклами та контенту, що містить сцени жорстокості;
- Вимикайте телевізори, комп’ютери, прибирайте з рук телефони, якщо не використовуєте їх саме в цей момент;
- Телефон не має стати засобом вгамування істерик. В протилежному випадку можливі проблеми із саморегуляцією – адже дитина не навчиться самостійно долати емоційні стани;
- Перед початком гри перевіряйте додатки; грайте разом із чадом;
- Відмовтесь від телефону як мінімум за годину до сну.
Створіть «План здорового використання медіа-пристроїв у родині». Він дозволить знайти баланс часу, розподіленого на ігри в планшеті і спілкування з домочадцями, грамотно захистити дані від доступу третіх осіб,
направити дитину на вивчення дійсно корисної інформації.
Ставтеся до засобів масової інформації, як до будь-якого іншого середовища в житті вашої дитини, де повинні бути правила і обмеження. Знайте друзів своїх дітей, як в Інтернеті, так і в реальному житті. Знайте, які платформи, програмне забезпечення та програми використовують діти, які сайти вони відвідують і що вони роблять в Інтернеті.
Встановлюйте обмеження та заохочуйте активне проведення часу. Використання засобів масової інформації та гаджетів, як і всі інші заходи, повинно мати розумні межі. Офлайн розваги та ігри набагато краще стимулюють розвиток дитини, ніж комп’ютерні ігри.
Будьте хорошим прикладом для наслідування. Навчайте дітей хороших манер в інтернеті. Оскільки діти – відмінні наслідувачі, обмежте і себе у використанні гаджетів і часу проведеного в інтернеті. Це дозволить вам бути більш доступнішими для дітей,та мати кращий зв’язок з ними, якщо будете спілкуватися більше обніматися і гратися з дітьми, а не просто дивитися в екран.
«Безпроблемні» зони, зони без технологій. Зробіть традицією не мати жодних включених екранів гаджетів) під час прийомів їжі, сімейних зборах та дитячих спальнях.
Не створюйте емоційних прив’язок до гаджету. Часто планшет або телефон використовують, щоб заспокоїти дитину, але це не повинен бути єдиним способом, коли вони вчаться заспокоюватися. Потрібно навчити їх справлятися з сильними емоціями, заспокоюватися через дихання.
Попереджайте дітей про важливість конфіденційності,приватного життя та небезпеки сексуального характеру мережі. Підлітки повинні знати, що після того, як будь-який контент (відео, фото або текст) буде переданий іншим особам, вони не зможуть його видалити. Пам’ятайте: Діти будуть дітьми. Діти будуть робити помилки, використовуючи засоби масової інформації. Постарайтеся ставитися до помилок з емпатією і перетворіть помилку на пізнавальний момент.
Пам’ятайте: підступність віртуальної реальності у тому, що вона може замінити реальний світ у несприятливій для користувач ситуації. Більше часу приділяйте «справжнім» розвагам це допоможе зберегти довірливі відносини із дитиною.
ДІТИ І ГАДЖЕТИ
Планшети та смартфони стали частиною до нашого життя, неабияк поглинувши дозвілля підлітків та дітей. Темі впливу телебачення та гаджетів на психоемоційний розвиток дитини присвячено чимало досліджень від провідних організацій, і результати проведених робіт дозволяють однозначно стверджувати: негативний ефект від тривалого перегляду телевізора чи гри на планшеті присутній.
Незважаючи на опубліковані висновки, використання медіа-пристроїв з роками лише посилюється. Розробники пропонують масу інтерактивних та соціальних додатків, основна функція яких – спростити наше життя чи навчити дорослих/дітей чомусь новому. Однак окрім переваг, такі інновації несуть і неабиякі ризики.