Емоційна підтримка учнів
Ви вже знаєте, як стрес впливає на дорослих і дітей. Найголовніше завдання вчителя у цей складний для країни час – стати опорою та підтримкою для тих, хто цього потребує.
Вправи для повернення до ресурсного стану, які педагоги можуть використати під час уроків
Послідовність вправ для покращення психологічного стану у правильній послідовності:
– Вправи для зняття напруження
– Вправи на пошук ресурсу
Так, перше, що треба зробити, – це зняти напруження. Стрес закарбовується в тілі. Є спеціальні техніки динамічної релаксації: почергове напруження різних мʼязів тіла, а після цього – тривале розслаблення. Ви можете регулярно проводити такі розминки під час уроків. Окрім зняття психологічного навантаження вони сприятимуть активізації учнів.
Вправи для зняття напруження
Сядьте та витягніть прямі руки перед собою на висоті плечей. Стисніть кулаки, порахуйте до 5 і різко вдарте стиснутими в кулаки руками по колінах. Розімкніть кулаки й підніміть розслаблені руки вгору так, ніби робите помах крилами.
Страх та тривога спричиняють напруженість в області плечей та живота. Запропонуйте учням підняти плечі вгору та сильно напружити їх протягом 5 секунд, а потім різко опустити вниз і розслабити на 10 секунд.
Попросіть учнів звести плечі вперед, підняти вгору, а потім якнайдалі відвести їх назад. Після цього діти мають розслабити плечі.
Задля розслаблення мʼязів живота навчіть дітей дихальної вправи: повільний вдих носом на 4 секунди, потім 8 секундний видих носом і затримка дихання на 2 секунди.
Злість змушує стискати зуби і напружувати щелепу. Попросіть дітей розслабити щелепу, кумедно звісивши її вниз під час легкого видиху.
Перетворіть вправи для зняття стресу на веселу гру!
Після фізичних вправ на розслаблення настає час пошуку того, що дає людині сили й наснагу (вправи на пошук ресурсу). У кожного індивідуальні способи повернути радість у власне життя. Виберіть, що вам самим додає сил у складні часи:
– Спілкування з близькими.
– Пробіжка або заняття в спортзалі.
– Гумор.
– Щира молитва.
– Перегляд улюбленого фільму.
Є 6 основних способів (каналів) повернення собі ресурсу після стресу.
– Канал віри. (Люди з розвиненим каналом віри знаходять підтримку в релігійних ритуалах або цінностях місії, яку обрали для себе.)
– Канал емоцій. (Людина, яка спирається на цей канал, краще адаптується, коли має багато способів проявити свої почуття.)
– Соціальний канал. (Ті, кому близький цей спосіб подолання стресу, знаходять розраду в спілкуванні з іншими людьми.)
– Канал уяви. (Різноманітні ігри, перегляд фільмів та прослуховування музики – ось, те що допомагає людям з розвиненим каналом уяви.)
– Канал логіки. (Таким людям спокійніше, якщо вони мають максимум інформації про все, що відбувається навколо. А ще вони люблять аналіз, підрахунки та систематизацію. Наприклад, розгадування кросвордів.)
– Канал фізичної активності. (Ті, хто отримує заспокоєння через спорт, мають добре розвинений фізичний канал.)
Ви можете використовувати на уроках елементи кожного з цих каналів. Таким чином ви прискорите повернення школярів до ресурсного стану. Спільна вища мета підтримує тих, у кого основним є канал віри. Розмови, під час яких школярі зможуть проговорити свої емоції, отримати підтримку та проявити власні якості в колективі, додадуть наснаги тим, чиї основні ресурсні канали – соціальний та емоційний. Також для тих, хто потребує розрядки, стануть у нагоді малювання, читання, письмо та жарти. Ігри і музичний супровід уроків сподобаються тим, у кого добре розвинена уява. Фізична розминка дасть найбільшу користь тим, чий основний ресурсний канал – фізичний, а прибічникам логіки додадуть упевненості математичні задачі.