Перша психологічна допомога: методичне забезпечення

Перша психологічна допомога: методичне забезпечення

Виступ побудований на основі методичних рекомендацій, розроблених Інститутом модернізації змісту освіти (автор – Ольга Флярковська). Матеріал стане у нагоді не лише педагогам, а й усім, кого цікавлять методики та алгоритми надання першої психологічної допомоги.

Безсумнівно війна в Україні стала стресом і для дітей, і для педагогів. За таких умов істотно зростає роль психологічної служби системи освіти, яка має забезпечувати своєчасне і систематичне надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки усім учасникам освітнього процесу.

Багато сучасних стресових ситуацій у дітей і дорослих виникає внаслідок військових дій – одного із найбільш екстремальних факторів. Тому в межах екстремальної психології дуже активно використовують первинну психологічну допомогу.

Первинна психологічна допомога – сутність заходів людської підтримки та практичної психологічної допомоги людям, які зазнали впливу надсильних стресорів.

Вона ґрунтується на таких базових характеристиках:

– ЇЇ надання не передбачає значної професійної підготовки.

– Базується на природних здатностях проявляти співчуття, людяність.

– Простота.

– Залежить від глибини впливу події на людину.

У більшості випадків перша психологічна допомога надається під час тяжкого впливу психотравмуючої події на особу. Саме оцінка поведінка постраждалого є вирішальною для прийняття рішення про надання першої психологічної допомоги. З цього погляду важливою є оцінка станів.

Завдання ППД:

– Формувати відчуття безпеки, звʼязку з іншими людьми, спокою і надії.

– Сприяти доступу до соціальної, фізичної та емоційної підтримки.

– Зміцнювати віру в можливість допомогти собі та оточуючим.

ППД надають у випадках таких порушень психічних процесів:

– Порушення когнітивної функції. Нездатність зосередити увагу на важливих

обʼєктах, розсіяність, нездатність відвести увагу від стресора; порушення

короткочасної памʼяті; нездатність до аналізу, синтезу, узагальнення.

– Порушення емоційного реагування. Невідповідність за силою і адекватністю реагування на емоційні стимули (надмірна сила реагування, відсутність емоційного відгуку, емоційна лабільність/ригідність).

– Дезорганізація. Неможливість виконувати складні координовані рухи через

порушення дрібної моторики та великої моторики. Неможливість виконувати

команди. Відчуття розбитості, слабкості/млявості/безладної активності.

– Втрата здатності контролювати свою поведінку. Нездатність самостійно ставити та досягати навіть прості цілі, велика кількість непогоджених, нескоординованих рухів, нездатність до звʼязного мовлення, словесні тиради, словесна агресивність.

– Порушення адаптації до оточуючого світу. Неадекватне сприйняття себе, своїх можливостей відносно навколишніх умов.

– Деморалізація. Розвʼязність, вульгарність, цинізм, грубість, хамство. Нехтування будь-якими нормами етики та субординації, нормами гігієни. Неконтрольоване вживання алкоголю, наркотичних речовин.

Перша психологічна допомога включає такі елементи:

– ненавʼязливе надання практичної допомоги та підтримки;

– оцінювання потреб і проблем;

– надання допомоги в задоволенні базових потреб (їжа, вода, інформація);

– слухання людей, не примушуючи їх говорити;

– розрада та заспокоєння людей;

– надання допомоги в отриманні інформації, встановленні звʼязку зі службами та структурами соціальної підтримки;

– захист людини від подальшої шкоди.

Головним принципом надання першої психологічної допомоги є: «НЕ НАШКОДЬ».

Правила надання першої психологічної допомоги:

– Знайти для розмови тихе місце, де ніщо не відволікатиме.

– Показувати зацікавленість, наприклад, киваючи головою чи вимовляючи короткі підтверджувальні репліки.

– Бути терплячим і спокійним.

– Надати людині можливість помовчати.

– Поважати конфіденційність і не розголошувати повідомлені особисті відомості.

– Надавати фактичні інформацію, чесно говорити про свої знання: «Я не знаю, але спробую для вас дізнатися».

– Надавати інформацію зрозумілою мовою, простими словами.

– Бути поруч з людиною, але дотримуватися необхідної дистанції з урахуванням її віку, статі та культури (якщо потрібно обійняти, то обовʼязково спитати дозволу).

– Висловлювати співпереживання людям, які говорять вам про свої почуття,

перенесену втрату чи важливі події (втрата будинку, смерть близької людини

тощо).

Під час надання першої психологічної допомоги заборонено:

– змушувати людину розповідати про те, що з нею відбулося.

– давати оцінку тому, що людина зробила чи не зробила, або її емоціям.

– описувати людей, використовуючи негативні епітети.

– розповідати про свої власні труднощі.

– перебивати і квапити співрозмовника (наприклад, дивитися на годинник, говорити занадто швидко).

– вигадувати, коли чогось не знаєте.

– давати обіцянки.

– переказувати співрозмовнику оповідання, почуті від інших.

– торкатися до людини, якщо немає впевненості про те, чи прийнято це в її

культурному середовищі.

– використовувати занадто спеціальні терміни.

– позбавляти людину віри у власні сили і здатність самій подбати про себе.

– думати і діяти так, немов зобовʼязані вирішити за іншого всі його проблеми.

Впевнена, що ви знаєте, що в цьому стресовому стані людина є дуже схильною до навіювання та впливу, і будь-яке слово може спричинити реакцію як миттєву, так і відстрочену. Тому потрібно памʼятати правила психологічної комунікації.

Правила психологічної комунікації:

  1. Використовувати принцип «приєднання і ведення»: якщо людина сидить, фахівець також сідає; якщо потерпілий рухається, то фахівець, «приєднуючись», також починає рухатись, поступово сповільнюючи темп.
  2. Бути «активною силою», яка повертає людину до ситуації «тут і зараз».
  3. Обовʼязково представитися «Я… (імʼя)».
  4. Використовувати фрази-інтервенції чітко, коротко, впевнено. Нести посил: «Я з Вами, ви не один… Я можу Вам допомогти».
  5. Сфокусувати потерпілого перш за все на фізичних відчуттях, наприклад: взяти за руку та попросити потиснути вашу руку (попередньо спитати дозвіл).
  6. Поставити питання, що передбачає вибір, або попросити про щось, що людина здатна виконати, наприклад: налити в стакан води для себе, розповісти, куди вона піде, коли почуватиметься краще.
  7. Уникати конфронтації, підтримувати будь-які позитивні зміни в поведінці

потерпілої людини, заохочуючи словами і жестами.

  1. Надавати інформацію про можливі стани після травматичної події, контакти фахівців, до яких людина може звернутися в разі потреби.

Ознайомтеся з техніками емоційної регуляції.

– Дихання животом. Вдихаєте повітря через ніс. Роблячи глибокий вдих, злегка надуваєте (округлюєте) живіт, на 2-3 секунди затримуєте подих, продовжуючи тримати живіт округленим. Видихаєте повільно через рот.

– Мʼязова релаксація. Потрібно напружувати, а потім розслабляти мʼязи.

Напруження мʼязів після розслаблення буде зменшуватися, в порівнянні з тим, з якого починали.

– Заземлення. Знайти хвилину і подивитися довкола, щоб залишитися в

безпосередній реальності, та відчути землю під ногами (можна також напружити ступні, щоб відчути себе «прирісшим» до землі).

– Сканування тіла та сенсомоторне маркування. Усвідомити свої тілесні відчуття і назвати їх (наприклад: напружений, зажатий, розслаблений тощо).

При наданні першої психологічної допомоги потрібно говорити чіткими й короткими фразами, можна навіть підвищити голос.

Важливо! При наданні першої психологічної допомоги встанолюємо контакт і даємо перше відчуття того, що є ще щось, крім пережитого жаху. Людині, якій ви надаєте допомогу, потрібно дати відчуття опори, впевненості та стабільності. Тому потрібно говорити набагато повільніше, ніж зазвичай.

Тим, хто потребує першої психологічної допомоги, надайте контакти служб та організацій, які надають першу психологічну допомогу.

Контакти служб та організацій, які надають першу психологічну допомогу:

Цілодобова лінія психологічної підтримки «Між нами», Львівський міський центр соціальних служб.

Телефон 0800-307-305. Дзвінки з будь-яких операторів – безкоштовні.

Центр психосоціальної підтримки НаУКМА або БО «Голоси дітей».

Гаряча лінія для дітей (08.00 – 22.00): 0960392258; 0991985795; 0635581282.

Гаряча лінія НУО «Людина в біді».

Безкоштовні психологічні консультації (24/7): 0800-210-160.

Центр-Ресурс Професіонал. Системний сімейний психотерапевт.

09.00 – 20.00 Телефон у Польщі +48733115296.

Вайбер, телеграм: (067)-718-99-66, (063)-721-04-63, (066)-219-09-73.

Національна гаряча лінія з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації ГО «Ла Страда-Україна».

Цілодобово, тел. 0800-500-335 (зі стаціонарних) або 0800-116-123 (з мобільних).

Дзвінки безкоштовні, анонімні, конфіденційні. Електронні канали консультування:

email – [email protected]; Telegram – NHL116123; Messenger – lastradaukraine; Skype – lastradaukraine.

 

ВИСНОВКИ

  1. Перша психологічна допомога – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної психологічної допомоги людям, які зазнали впливу надсильних стресорів. Першу психологічну допомогу надають у випадку таких порушень психічних процесів: порушення когнітивної функції, емоційного реагування, дезорганізації, адаптації до оточуючого середовища, деморалізації тощо.
  2. Головним принципом при наданні першої психологічної допомоги є «Не

нашкодь!»

  1. Першу психологічну допомогу потрібно надавати, дотримуючись певних правил та перебуваючи в стабільному емоційному стані. Останнього можна досягти, використовуючи техніки емоційної регуляції (дихання животом, заземлення, мʼязової релаксації, сканування тіла та сенсомоторного маркування).

Світ дивиться на тих, хто вірить в неймовірне, та тих, хто робить неможливе!

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *