Психологічні рекомендації та підказки учням під час підготовки до ЗНО

По-перше, бажано пройти пробне тестування. Це сприяє психологічній адаптації до умов ЗНО та надає упевненості під час проведення зовнішнього незалежного оцінювання, оскільки технічно відпрацьовується процедура заповнення бланків відповідей, стають знайомими формати тестових завдань. Крім того результат пробного тестування допомагає з’ясувати рівень своїх навчальних досягнень.

По-друге, дотримуватись кількох корисних порад:

  • Введіть до інтер’єра своєї кімнати фіолетовий та жовтий кольори, які прияють збільшенню розумової активності.
  • Сплануйте свої заняття. Чітко розподіліть час за темами.
  • Розпочніть з більш складних тем.
  • Після кожних 40-а хвилин занять відпочивайте мінімум 10 хвилин.
  • Не намагайтесь запам’ятати на пам’ять весь підручник. Навчальний матеріал краще структурувати у вигляді схем , планів.
  • Намагайтесь виконати якомога більше тестів з тренувальною метою.
  • Тренуйтеся з секундоміром .
  • Готуючись не думайте , що не впораєтесь навпаки малюйте собі «картину успіху».
  • Потренуйтеся писати друкованими літерами.
  • Пам’ятайте про своє право на апеляцію.
  • Перед тестом відпочиньте, не навантажуйте себе в останній момент.
  • Виконуйте тест в два кола. Не знаєте відповіді – залишайте питання і переходьте до наступного. Повернетеся до нього пізніше. Так Ви встигнете набрати максимум балів, а потім зможете поміркувати і над тими, які Вам довелося спочатку пропустити.
  • Багато завдань можна швидше розв’язати, якщо не шукати відразу правильну відповідь, а послідовно виключати ті, які не підходять. Такий метод дозволяє концентрувати увагу всього на одній-двох ознаках (це легко), а не відразу на п’ятьох-сімох (що набагато складніше).
  • Забудьте про невдачу у попередньому завданні, якщо воно виявилося Вам “не по зубах”. Думайте тільки про те, що кожне нове завдання – це шанс набрати бали.
  • Читайте завдання до кінця. Поспіх не повинен призводити до того, що Ви будете намагатися зрозуміти умови завдання за “першими словами” і добудовувати його закінчення у власній уяві. Через це Ви можете зробити помилки в найлегших завданнях.
  • Пам’ятай: перемога не завжди приходить до найсильнішого чи найспритнішого, але рано чи пізно вона приходить до того, хто вірить у себе.

Хвилювання перед іспитами можна істотно зменшити. Корисні поради для випускників, їхніх батьків і вчителів дають психологи

Перед іспитами хвилюються всі, і ЗНО не виняток. «Підвищена напруга» перед відповідальним періодом  спостерігається не лише в учасників тестувань і їхніх батьків. А й в учителів. Адже ЗНО впливає на результати рейтингів шкіл.

«Пробну кулю» можна «кинути» завдяки пробному тестуванню, і не лише перевірити свої знання та подивитися, як усе відбувається, а й потренуватися вгамовувати страх та хвилювання.

Психологи також мають низку порад батькам і вчителям –як краще готуватися до тестування й не боятися іспитів

Поради випускникам.

Як учити, щоб усе пам’ятати?

“Часто чую від тих, хто складав ЗНО: “Я ж так учив, а на тесті було відчуття, наче все забув!”, — каже психотерапевт Наталя Пашко. Це не тому, що погано вчив. Просто під час стресу (а на іспиті він дається взнаки) включається частина мозку (амігдала), відповідальна за емоційне реагування, і в такій ситуації важче згадати інформацію, особливо завчену. Натомість краще згадується те, що має емоційне забарвлення”. Психолог радить,  готуючись до тесту,  використовувати меми, цікаві відео, комікси, пісні. Можна пошукати готові або придумати власні. У текстах пісень можна знайти ілюстрації до всіх правил і винятків української мови.

Для того, щоб краще запам’ятати вивчене, психолог Світлана Ройз радить складати ментальні карти, — так інформація краще структурується. Це просто: потрібно взяти аркуш, у центрі написати тему, якій присвячена карта (одне слово), обвести її, а навколо написати ключові слова і з′єднати їх стрілками з головним. Можна розширювати карту, додаючи гілки до вже намальованих (теж із ключовими словами), доки тему не буде вичерпано. Корисно “шифрувати” шпаргалки — записувати навчальний матеріал символами, так він краще запам’ятається. Але ці шпаргалки, звісно, не для того, щоб використовувати їх на іспиті.

Важливо також чергувати час навчання і відпочинку,  спортивна активність також має значенняю.

Як боротися зі стресом?

“Коли ти хвилюєшся, у тебе в мозку тимчасово вимикається доступ до “теки”, в якій лежить вивчений матеріал, — каже Наталя Пашко. — І це потрібно пояснити підлітку заздалегідь, до тестування, попередити, що мине час, він заспокоїться і все згадає”.

Під час тестування психологи радять зробити  кілька вправ. Наприклад вправи з дихання. Зокрема, на рахунок від 1 до 8 — вдих і так само довгий видих. Важливо рівно поставити ноги на підлогу, всією ступнею. Це розслаблює та додає впевненості, пояснює Наталя Пашко.

Світлана Ройз також пропонує кілька вправ, які допомагають боротися зі стресом. “Для усвідомлення опори відчуйте, як міцно стоять на підлозі ноги, як спирається на спинку стільця чи стіну спина”, — каже вона. Наприклад, вправа “крило янгола”: праву руку покласти на ліве плече, ніби обіймаючи його. Можна уявити, що це рука друга, когось із батьків або викладача. Допомагає заспокоїтися так зване “парасимпатичне дихання”, коли видих довший за вдих. Можна зробити масаж зап’ястка між кісточками, що розділяють четвертий і п’ятий пальці, — це зона, яка відповідає за реакцію на стрес. Допомагає заспокоїтися “якір уваги” — пришитий заздалегідь яскравий ґудзик або браслет, подивившись на який дитина зможе повернутися в “реальність”.

 

 

 

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *