5 ідей, як зацікавити учнів навчанням наприкінці року
Травень – завжди складний місяць. Попереду ще багато уроків та контрольних, підготовка до складання ЗНО ( цьогоріч – НМТ)… А для дітей навчання вже майже закінчилося, увімкнувся режим канікул. Так було і раніше, а зараз, в умовах війни, налаштувати школярів на навчання наприкінці року ще складніше. Адже для багатьох воно все одно завершилося 23 лютого.
Чи реально взагалі мотивувати учнів навчатися наприкінці року? Так! Насправді закінчення навчального року може стати чудовим часом: цікавим та захопливим, сповненим позитивних емоцій (а вони неймовірно важливі для дітей саме зараз).
Виконуйте цікаві проєкти
Проєктна робота – це взагалі неймовірно цікаво. А ще й дуже корисно! Саме проєкти допомагають розвивати соціальні навички та мислення високого порядку, вчать дітей комунікувати та контролювати власні емоції. І додатково розвивають позитивну самооцінку.
Звісно, наприкінці року проєкти мають бути особливими (адже звичайні діти, певно, вже не раз виконували впродовж року), Вони мають зацікавлювати та надихати. Пропонуємо кілька ідей, які можуть сподобатися вашим учням:
- Моя улюблена книга (будь-яка!). Нехай у своєму проєкті діти розкажуть про історію створення книги, наведуть цікаві факти про автора, заглибляться в історичний контекст, знайдуть рецензії відомих критиків та відгуки звичайних читачів, розкажуть про екранізації (якщо такі є). Зауважте, що учні мають не просто розповісти про книгу, а зробити це так, аби зацікавити нею товаришів. Звісно, за цим шаблоном можна робити проєкти про улюблені фільми, твори мистецтва, комп’ютерні ігри тощо.
- Екологічно-творчі проєкти. Ми маємо турбуватися про екологію самі та вчити цьому дітей. І ми можемо зробити це без нудних нотацій. Наприклад, запропонуйте дітям якийсь час збирати різнокольорові кришечки від пластикових пляшок із напоями, а потім – створити з них яскраву мозаїку (сюжет може бути будь-яким). А з тих самих пляшок можна зробити чудові висячі сади. Запропонуйте учням самим подумати, як саме можна подарувати друге життя вживаним речам, та продемонструвати це, виконавши проєкт. Ідей для еко-проєктів взагалі безліч, запропонуйте учням уважніше озирнутися довкола, знайти проблеми, що потребують розв’язання, та вигадати тему проєкту.
- Створюємо зоопарк. Запропонуйте дітям створити проєкт зоопарку. Для цього вони мають визначити, які тварини тут житимуть, а такод вирахувати площу зоопарку (та окремих вольєрів), а ще обов’язково врахувати, як живуть тварини та яких умов потребують, тощо. За цим принципом можна спробувати створювати й інші екосистеми!
- Корісні STEM-проєкти. Наприклад, запропонуйте учням подумати, як зробити шкільний простір (і приміщення, і двір) інклюзивними, або, враховуючи ризики війни, безпечними. А ще можна подумати, як боротися з проблемами сміттєзвалищ чи взагалі змін клімату на місцевому рівні.
Важливо: Дайте дітям свободу. Нехай вони пробують розробляти та створювати власні проєкти самотужки, без постійного нагляду вчителя. І ви буде вражені тим, на що здатні ваші учні!
Проводьте дебати
Через те, що цей рік представляв собою чи не суцільну дистанційку, діти і так мало спілкувалися одне з одним. Тож подаруйте їм можливість не просто поговорити, а навіть посперечатися (але в межах правил дебатів!). Пропонуємо кілька тем, які можуть сподобатися вашим учням:
- Вступні іспити до університетів необхідно скасувати.
- Шкільна форма має стати обов’язковою.
- Дівчата та хлопці мають навчатися окремо.
- Математика – найважливіший предмет у школі.
- Потрібно повністю заборонити використання пластику.
- Потрібно дозволити клонувати людей.
- Можна скасувати обов’язкові щеплення.
- Мир в усьому світі неможливий.
- Соцмережі шкодять усім: і дорослим, і дітям.
Для дебатів радимо обирати теми, які дійсно цікавитимуть учнів (звісно, враховуючи їхній вік). Теми, пов’язані виключно з навчанням, можна поки що відкласти.
Запросіть іншого
Учні чули та бачили вас й інших викладачів протягом усього року. Звісно, вони звикли. Здивуйте дітей запрошеним спікером! Це може бути вчитель вашої школи, який ще не викладав у дітей (а може викладатиме новий предмет наступного року?), викладач місцевого університету, вчитель будь-якої іншої школи, який може розповісти щось цікаве та допомогти поглянути на звичні предмети по-новому.
Можна покликати представників поліції, ДСНС, медиків… Але увага: не варто просити їх прочитати лекцію на кшталт «Як поводитися з вибухонебезпечними предметами», ні, попросіть їх розказати про свою роботу, пригадати кумедні історії з професійної діяльності тощо.
Запрошені спікери – це не просто цікаво. Це дає дітям відчуття власної важливості: отже, вони достатньо цікаві, аби їх навідали!
Влаштуйте змагання
Дружнє змагання допоможе підвищити мотивацію до навчання та подарує впевненість у власних силах. Наприклад, проведіть конкурс для розвитку креативності учнів, влаштуйте веб-квест, запропонуйте учням на швидкість виконати цікавий онлайн-тест. Або можна просто провести більш звичну вікторину чи брейн-ринг (запитання можуть охоплювати всі теми, які учні опанували за навчальний рік). Головне, аби вони знали – наприкінці на них чекає винагорода. Яка? На ваш розсуд! Наприклад, можна підготувати у Canva стильний список досягнень класу за рік (із гумором!), а можна просто поставити оцінку за роботу за уроці.
Будьте уважні до учнів та самих себе
Наші учні заслуговують найкращого, чи не так? Зокрема вони заслуговують на натхненного, сповненого сил та здорового вчителя. Головне правило: аби у вас були сили піклуватися про свій клас, ви маєте піклуватися про себе. Особливо важливо це наприкінці року, коли фініш, здається, вже так близько. Тож ви маєте бути в чудовій формі! Тому:
- Створіть список завдань, які маєте виконати до кінця навчального року, та розставте пріоритети.
- Намагайтеся не відкладати «на потім» розв’язання проблем, робіть це одразу.
- Визнайте, що ви, можливо, не зможете вже зробити все-все, що хотіли, тож зосередтеся на головному.
- Намагайтеся виділити час для відпочинку (так, розуміємо, зараз це складно, але якщо не відпочивати взагалі, то що буде далі?).
- Виконуйте прості та дієві психологічні вправи для саморегуляції психоемоційного стану.
- Не забувайте про саморозвиток.
І, звісно, піклуйтеся про учнів! Цей навчальний рік був складним для всіх нас, нам ще довго доведеться відновлюватися. І зниження мотивації до навчання нерідко пов’язане саме із війною. Саме тому важливо не лише вводити до освітнього процесу цікаві форми роботи, а й підтримувати дітей психологічно. Про те, як це робити, ми писали в матеріалах:
- Психологічна та емоційна підтримка школярів у воєнний час: ідеї та поради.
- Підтримка учнів в умовах війни: 5 порад учителям.
- Як працювати з учнями, які зазнали психологічних травм.
- 5 вправ для підвищення емоційної стійкості учнів.
- Як перетворити віртуальний клас на острівець безпеки та стабільності.
- Як організувати ефективну взаємодію під час війни: практичні поради та корисний досвід.