Тиждень психології. Четвер 27.04.2023

27.04.   Четвер

  1. Притча про емоції і почуття. Педагоги, учні, батьки

Притча про емоції і почуття

Кажуть, що якось зібрались в одній частині Землі разом всі людські почуття. Коли СУМ позіхнув вже втретє, БОЖЕВІЛЛЯ запропонувало: «А нумо грати в хованки!». ІНТРИГА підняла брову: «Хованки? Що це за гра?». БОЖЕВІЛЛЯ пояснило, що один з них, наприклад, воно, водить – закриває очі й рахує до мільйона, в цей час як решта ховається. Той, кого знайдуть останнім, стане водити наступним й так далі. ЕНТУЗІАЗМ затанцював з ЕЙФОРІЄЮ, РАДІСТЬ так скакала, що переконала СУМНІВ, ось лише АПАТІЯ, яку ніколи нічого не цікавило, відмовилась від участі у грі. ПРАВДА вирішила не ховатися, тому що кінець кінцем її все одно завжди знаходять. ГОРДІСТЬ сказала, що це зовсім не цікава гра (її нічого окрім себе самої не хвилювало). БОЯГУЗТВО дуже не хотіло ризикувати.

– Раз, два, три, – почало відлік БОЖЕВІЛЛЯ.

Першою заховалась ЛІНЬ. Вона залягла за найближчим каменем на дорозі. ВІРА піднялась в небо, а ЗАЗДРІСТЬ заховалась у тіні ТРІУМФУ, який власними силами зумів видертись на вершину найвищого дерева. ШЛЯХЕТНІСТЬ дуже довго не могла сховатися, оскільки кожне місце, яке вона знаходила здавалось ідеальним для її друзів: кришталево чисте озеро – для ВРОДИ. Ущелина в дереві – для СТРАХУ. Крило метелика – для ХТИВОСТІ. Подих вітру – так це ж для ВОЛІ! Отже, вона замаскувалась у промінчику сонця. ЕГОЇЗМ, навпаки, знайшов лише для себе тепле й затишне містечко. БРЕХНЯ сховалась на дні океану (а на справді ж вона сховалась у веселці), а ПРИСТРАСТЬ й БАЖАННЯ затаїлись у жерлі вулкану. ЗАБУДЬКУВАТІСТЬ, навіть не пам’ятає де вона сховалась, але це неважливо. Коли БОЖЕВІЛЛЯ дорахувало до 999999, КОХАННЯ все ще шукало, де б йому сховатися, але все вже було зайнято.

Але раптом воно побачило чудовий кущ троянд й вирішило там сховатись серед його квітів.

– Мільйон, – дорахувало БОЖЕВІЛЛЯ й стало шукати.

Першою воно, звичайно ж знайшло ЛІНЬ. Потім почуло як ВІРА сперечається з БОГОМ, а про ПРИСТРАСТЬ та БАЖАННЯ воно дізналося з того, як тремтить вулкан. Потім БОЖЕВІЛЛЯ побачило ЗАЗДРІСТЬ і здогадалось, де ховається ТРІУМФ. ЕГОЇЗМ й шукати то не було потреби, тому що місцем, де він ховався виявився вулик з бджолами, які вирішили прогнати непроханого гостя. У пошуках БОЖЕВІЛЛЯ підійшло напитися до струмка й побачило ВРОДУ. СУМНІВ сидів біля паркану, вирішуючи, з якого боку ж йому заховатися. Отже було знайдено всіх: ТАЛАНТ – у свіжій та соковитій траві, СУМ – у темній печері, БРЕХНЯ – у веселці (якщо чесно, то вона ховалась на дні океану). Ось лише КОХАННЯ знайти не змогли. БОЖЕВІЛЛЯ шукало за кожним деревом, у кожному струмку, на верхівці кожної гори й, нарешті, воно вирішило подивитись у кущах руж, і коли розсунуло гілки, почуло крик. Гострі шипи руж поранили КОХАННЮ очі. БОЖЕВІЛЛЯ не знало, що робити, почало вибачатись, плакало, благало, прохало пробачення й у спокутування своєї провини пообіцяло КОХАННЮ стати її поводирем. І ось з того часу, коли вперше на Землі грали в хованки… КОХАННЯ сліпе, а БОЖЕВІЛЛЯ водить його за руку…

 

2. Як запобігти емоційному вигоранню. Педагоги

РЕКОМЕНДАЦІЇ ПЕДАГОГАМ ЩОДО ПРОФІЛАКТИКИ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ

1. Визначте для себе головні життєві цілі і зосередьте  зусилля на їх досягненні.

2. Щоранку, піднімаючись з ліжка, думайте про щось хороше, посміхніться, нагадайте собі, що все буде добре, у вас чудовий настрій.

3. Плануйте не тільки свій робочий час, а й свій відпочинок.

4. Особливе місце відводите відпочинку і сну. Сон повинен бути спокійним,  не менше 7-8 годин. Перед сном можна приймати заспокійливу ванну з аромамаслами.

5. Використовуйте протягом дня короткі паузи (хвилини очікування, вимушеної бездіяльності) для розслаблення.

6. Володійте своїми емоціями! Намагайтесь визначати яка саме емоція переважає в даний момент і що є причиною цієї емоції.

7. Не нехтуйте спілкуванням! Обговорюйте з близькими вам людьми свої проблеми.

8. Відпочивайте разом з сім’єю, близькими друзями, колегами.

9. Знайдіть місце для гумору і сміху у вашому житті. Коли у вас поганий настрій, подивіться кінокомедію, відвідайте цирк, почитайте анекдоти.

10. Не забувайте хвалити себе!

11. Знаходьте час для себе: прийміть розслаблюючу ванну, почитайте улюблену книгу, зробіть косметичні процедури тощо! Влаштовуйте для себе невеликі свята!

12. Станьте ентузіастом власного життя!

13. Проблеми не потрібно переживати, їх потрібно вирішувати!

14. Умійте відмовляти ввічливо, але переконливо!

15. Якщо негативні емоції захопили вас під час спілкування, то зробіть паузу, помовчіть кілька хвилин, порахуйте до 10, вийдіть з приміщення, займіться іншим видом діяльності: переберіть папери на столі, поговоріть зі своїми колегами на нейтральні теми, підійдіть до вікна і подивіться в нього, розгляньте вуличний рух, небо, дерева, порадійте погоді, сонцю.

16. Робіть дні “інформаційного відпочинку” від ТБ і комп’ютера.

17. Відвідуйте музеї, виставки, театр, концерти.

18. Найкращим засобом для зняття нервової напруги є фізичні навантаження – фізична культура і фізична праця. Дуже корисним також є розслабляючий масаж. Чудовим засобом досягнення внутрішньої рівноваги є йога, дихальна гімнастика, релаксація.

19. Музика – це теж психотерапія.

20. Позитивний вплив на нервову систему і настрій має також спілкування з тваринами.

 

3. Правила вирішення конфлікту. Педагоги

Основні поради для конструктивного вирішення конфлікту

  1. Виявити предмет і джерело конфлікту.
  2. Не розширювати предмет конфлікту, скорочувати число претензій, особливо емоційного характеру. Не можна відразу розібратись у всіх проблемах відносин – треба з’ясувати головну, яка є стрижнем конфлікту: взаємна неприязнь, ділове суперництво або просто заздрість.
  3. Треба знати, як розвивається конфлікт. Він проходить три стадії: виникнення напруженості у відносинах – передвісник конфлікту; взаємна неприязь виходить назовні, починаються сутички, припиняються особисті відносини; вирішення конфлікту.
  4. Необхідне уважне ставлення до обох конфліктуючих сторін – “ініціатора” і “звинувачуваного”. Треба з’ясувати, чого добивається ініціатор конфлікту – його цілі: ділові, самоствердження, амбіції, прагнення принизити іншу людину і т.д. Ініціатор конфлікту повинен запропонувати позитивне вирішення, а не тільки покаральне.
  5. Потрібна правильна оцінка обох сторін. В конфлікті не повинно бути переможців, щоб конфлікт не розвинувся далі.
  6. Особливу увагу треба проявляти до конфліктних осіб. Буває чотири типи конфліктних осіб.

Демонстративний – люди, яким властива бурхлива діяльність в найрізноманітніших напрямах, для них конфлікт – це життя, середовище існування.

Ригідний – люди цього типу не вміють перебудовуватись, тобто враховувати в своїй поведінці зміни ситуації і обставин, брати до уваги думки і точки зору оточуючих. Можуть проявляти хворобливу образливість, підозрілість.

Педантичний – особа “надточного типу”, яка завжди пунктуальна, прискіплива, чим відштовхує людей від себе, хоча і старанна.

Безконфліктний – особа, що свідомо уникає конфлікту, перекладаючи відповідальність в ухваленні рішення на інших.

  1. Треба пам’ятати, що кожна людина – індивідуальність, і вміти прийняти точку зору іншого.
  2. Не намагайтеся повністю переробляти, перевиховувати іншого, це невдячне заняття. Краще спрямувати енергію на самовиховання і психологічний аналіз своєї поведінки.
  3. В соціальній групі важливо поширювати інформацію без спотворення. Народження чуток завжди бентежить людей і викликає непотрібні зіткнення. Якщо до людини є претензії, найкраще віч-на-віч спокійно з нею поговорити і все з’ясувати, перш ніж виносити на розгляд загалу. Найпозитивніше інші сприймають публічне схвалення, найнегативніше – публічний осуд. Слід дуже уважно стежити за тоном і формою розмови з людиною, прагнути уникати категоричного тону і різкої форми, вміти викликати до себе прихильність людей.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *